MASALLAR/HİKAYELER/FIKRALAR/BİLMECELER
YÜZYILIN
KURTARMA OPERASYONU
Olay
1985 yılında İran- Irak Savaşında geçiyor.
Savaşın
en şiddetli olduğu zamanlarda
Saddam
Hüseyin 18 Mart 1985’te,
bir
gün sonra İran’a hava saldırısı başlatacağını ve
sivil
yolcu uçaklarını da vuracağını açıklıyor.
Birçok
devlet öncelikle mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde
vatandaşlarını
İran'dan tahliye etmeye başlamış
fakat
Tahran’daki Nissan Otomobil Fabrikası’nda çalışan
Başmühendis
Janichi Numato’nun sorumluluğundaki
215
Japon mühendis ve teknik eleman grubu
ise
Tahran’dan çıkmayı başaramamış ve mahsur kalmışlardı.
Bunun
üzerine Japonya'nın Tahran Büyükelçisi Yutaka Nomura,
Dışişleri
Bakanlığı aracılığıyla özel bir uçak istedi.
Fakat
Japon havayolu şirketleri İran ve Irak'ın garantisi olmadan
uçmayı
reddediyorlardı. Nomura, yakın dostu Tahran'daki
Türk
Büyükelçisi İsmet Birsel'le görüşerek "Türk Hava
Yolları,
Tahran'a
özel sefer yapabilir mi?" diye sordu.
Büyükelçi
Birsel, konuyu hemen dönemin Başbakanı Turgut Özal'a iletti.
Özal
tehlike nedeniyle tereddüt yaşadı.
Ancak
eski dostu olan İtoçu firmasının
Türkiye
şubesinde çalışan Takaşi Morinaga da aynı ricayı
tekrarlayınca,
Özal
kararını verdi. Kurtarma operasyonu için düğmeye basıldı.
Saldırıya
25.5 saat kala Nomura'yı arayan Birsel, Özal'ın da onayıyla
ertesi
gün THY'nin Japonlar için özel bir sefer düzenleyeceğini
bildirdi.
Ankara'dan
Tahran'a gidecek ve Japonlar'ı alıp Ankara'ya getirecek
kurtarma
operasyonunun kaptanlığına Pilot Ali Özdemir seçildi.
Özdemir'e,
THY'nin özel seferinde Pilot Koray Gökberk ile
8
kişilik uçuş ekibi eşlik edecekti.
Uçak,
gece yarısı tüm hazırlıklarını tamamlayan ekip,
15
Mart 1985'te, günün ilk ışıklarıyla,TC-JAY tescilli,
"İzmir"
adlı DC10 tipi uçakla yola çıktı.
Van'ı
geçtikten kısa süre sonra Tahran Havalimanı'nın kapatıldığı
bildirildi.
Kaptan
Pilot Özdemir, geri dönmek için harekete geçerken
ikinci
bir haberle havalimanının açıldığı bildirildi.
Tahran'a
yönelen uçak, Saddam'ın "sivil uçakları vurma"
tehdidine
rağmen Tahran Havalimanı'na ulaştı.
Kapısı
açılır açılmaz, çocuk çocuk 215 Japon uçağa doluştular.
İran
Kulesi'nin yönlendirmesiyle, THY uçağı 15 dakika sonra kalktı
ve
Saddam'ın
açıkladığı saldırı saatinden sadece 3 saat önce İran'dan
havalandı.
Toplam
9.5 saat süren yolculuğun ardından kaptan pilot Ali Özdemir'in
yaptığı
''Welcome
to Turkey'' (Türkiye'ye hoş geldiniz) anonsu
uçaktaki
yolcuları büyük bir sevince boğdu.
Özdemir,
Japonya'da yayınlanan belgesel programda da uçağın kalkışı
beklenirken
Patlama
sesleri duyulduğunu belirterek,
''
Uçaksavar füzeleri uçağın 5 metre yakınından geçiyordu.
Yine
de görevi kabul etmemek aklımızdan bile geçmedi.
Orada
kalsalardı roket ya da bombayla havaya uçacaklardı.
Japonlara
karşı Türk milleti olarak sempatimiz vardır.
Bu
görevi seve seve yine yaparız'' diye konuştu.
OLAY
1999’DA YENİDEN GÜNDEME GELDİ
İran’dan
kurtardığımız Japon’lar ülkelerine döndükten sonra
Turgut
Özal’a bir teşekkür mektubu ile duygularını iletmişlerdi.
Bu
olumlu tesir yıllar geçtikçe unutulmamış ve 14 yıl sonra
1999’da
Gölcük
depreminde uçakta bulunan Satoru depremzedelere
yardım
için 5 milyon yen toplayıp Ankara’ya teşekkürünü
gönderdiği
gibi İtochu firmasından Morinaga’da,
tüm
firma çalışanlarına depremzedelere destek verme çağrısında
bulunmuştu.
(Muhammer Yıldız-Kokpit.aero)
|